Dit is vooral een kwestie van rentabiliteit
Deze organisaties kunnen niet uitsluitend rekenen op spontane giften – die maar heel weinig gedaan worden- als ze de financiële middelen voor hun projecten aanzienlijk en op een duurzame manier willen zien stijgen.
Ze moeten het grote publiek aanspreken : per post, tijdens media-evenementen, d.m.v. affichecampagnes, via het internet…
Een dergelijke organisatie en efficiëntie is echter jammer genoeg nooit gratis. Het is daarom ook heel belangrijk dat zulke investeringen rendabel zijn : het geld dat een ngo investeert, is uiteindelijk bestemd voor haar projecten.
Als een organisatie zich tot ONG Conseil richt voor haar fondsenwerving, levert dat haar na 5 of 6 jaar een opbrengst op die minstens vier keer zo groot is dan het aanvankelijk geïnvesteerde bedrag.
Dit is mogelijk omdat het gros van de donateurs via domiciliëring zich effectief voor meerdere jaren engageert. Het geld dat we via deze weg bekomen, verschilt dan ook in niets van de spontane steun die de ngo’s nu en dan ontvangen, het is er gewoon een aanvulling op. Het biedt ons de mogelijkheid om diezelfde steun te verveelvoudigen, wat de ngo’s dan weer in staat stelt om hun financiële middelen op lange termijn te plannen en in te zetten voor de projecten die ze vertegenwoordigen.